Tomáš Baťa na minci

Česká národná banka zverejnila výsledky súťaže na pamätnú mincu k 100. výročiu narodenia Tomáša Baťu (mladšieho), ktorá vyjde odo dneška presne o rok. Minca bude vyzerať takto…

bata-realizace-lic

bata-realizace-rub

(Zdroj)

…a mňa pri pohľade na ňu napadlo:
Už niekoľko rokov mi u českých pamätných minci trochu vadí, že ČNB rezignovala na štátny znak (resp., ako to obvykle charakterizovali, „kompozici heraldických zvířat“). Tým pádom majú tie mince výzorovo bližšie k medailám než k minciam.
A v tomto prípade to už nie je ani medaila, to už je vpodstate reklamný predmet – a vôbec by som sa nečudoval, keby firma Baťa celý náklad kúpila a pri jednaniach rozdávala obchodným partnerom. ;-)
A druhá vec – prečo dvestovka? Viem, viem, zákony a tak… ale stačilo trochu recesie a mohli tam dať „baťovskú“ cenu 199,– Kč. ;-) (následne som zistil, že minimálne jeden súťažný návrh tam tú „stodeväťdesiatdeviatku“ dal, takže klobúk dolu pred pánom Martinom Daškom!)

Komentáre

Pri komentovaní vás prosíme o dodržiavanie elementárnych zásad slušnosti.
Pokiaľ neviete, aké to sú, asi vám niet pomoci, ale predsa len - skúste pozrieť do záveru tohto článku.

Jago | 3. 9. 2013 Ut 22:25 |   [1]

Hmm, ten revers poněkud připomíná žeton. Nominál 199,– Kč by byl vtipný, zákon o ČNB neříká nic o tom, že by se nominály pamětních mincí musely nějak zaokrouhlovat. Ta mince bude beztak stát kolem pěti stovek. Je ovšem otázka, zda by to pochopilo zahraničí a jestli „baťovské ceny“ vynalezl zrovna on.

reagovať

kety | 3. 9. 2013 Ut 23:31 |   [2]

ČNB rezignovala na štátny znak… Našeho dvouocasého lva mám ráda, ale kam bys ho dal? Místo současného reversu nebo jinak? Nedovedu si to představit.

reagovať

Jago | 3. 9. 2013 Ut 23:54 |   [3]

[1] Oprava – místo „revers“ má být „avers“.
lojzo: S tím naším zvěřincem máš pravdu, vůbec jsem si to neuvědomil. Prošel jsem si pamětní mince za poslední dva roky a lva jsem našel akorát u Rudolfa II., sokolášů a pochopitelně u výročí ČNB. Není to ale žádná tragedie, ze zákona povinný není a některé mince jsou i bez něj pěkné.

reagovať

kety | 4. 9. 2013 St 6:48 |   [4]

[3] Takže lev by klasicky mohl být místo Baťova portrétu?

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 7:41 |   [5]

[4] Já hlavně nevím, proč by se měla nějaká mince k Baťovi vůbec vydávat.

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 7:51 |   [6]

[5] No, námety pamätných mincí sú na dlhú debatu… ale vydávajú sa aj omnoho väčšie blbosti;-)

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 8:09 |   [7]

[1] „Ta mince bude beztak stát kolem pěti stovek.“ To je ďalšia vec, ktorá je mimo môjho chápania – načo tam tie nominály teda vôbec píšu? :-/ Chvalabohu ešte nie sme tak ďaleko ako trebárs Francúzi, ktorých 10-eurovky sa predávajú za 50 – 60 eur, ale zmysel v tom nevidím (možno je to tým, že nie som ekonóm ;-) ).

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 8:32 |   [8]

[7] Kšeft pro obchodníky, nic jiného. Tyhle mince se nikdy v oběhu neocitnou. Určitě pamatuješ, že před časem, když mince prodávala přímo ČNB za v podstatě režijní ceny, byly levnější.
V případě našich pamětních mincí, které jsou raženy ze stříbra nebo ze zlata, hraje určitou (někdy i značnou) roli i cena materiálu. Do podrobné rozvahy ČNB nevidím, takže nevím, v jaké ceně o nich účtuje.
U oběžných mincí je to jiné (viz 10 Kč a 20 Kč k Miléniu). I tu dánskou dvacetikorunu mi v tamní bance prodali za nominál. Britové se svými předraženými „olympijskými“ padesátipencemi (4 – 5 GBP) jsou ovšem kapitola sama pro sebe.

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 8:43 |   [9]

Abych sem vnesl i trochu pozitivna: Na obrázcích jsou sádrové modely a provedení v kovu, najmě v kvalitě proof, bude zřejmě koukatelnější.

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 8:49 |   [10]

[4] „lev by klasicky mohl být místo Baťova portrétu?“ Mohol by byť hocikde. Ja by som portrét na rube nechal – na líci by potom mohli byť heraldické zvieratá (lev a a orlice), obuté do Baťových topánok. 8-)

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 8:50 |   [11]

[9] Na tej proofke by mohlo byť matné mincové pole a vysokoleštená lodička (pokiaľ to nie je semiš). 8-)

reagovať

quick | 4. 9. 2013 St 9:41 |   [12]

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 10:40 |   [13]

[10] správne. tie mince sú hrozne nezazverené ;-)

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 10:43 |   [14]

[10] lev vo vysokoleštených lodičkách od Baťu – to je skvelý nápad! ;-)

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 11:26 |   [15]

[13] Keby som ťa nepoznal, asi by som sa po tých tvojich neustálych komentároch o nedostatočnom zazverení bál, ako asi budeš zazverená ty. 8-)

reagovať

TlusŤjochweb | 4. 9. 2013 St 13:04 |   [16]

[10] Anebo: Lvu by z tlamy koukaly lovcovy nohy obuté v baťoffkách…

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 13:15 |   [17]

[15] však vieš, že wellmi 8-)

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 13:15 |   [18]

[16] no ďaľší romantik! ;-)

reagovať

quick | 4. 9. 2013 St 13:33 |   [19]

[16] Jenom v jedné. Druhou by držela v zobáku orlice.

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 14:03 |   [20]

[19] Nohu? A která orlice – moravská nebo slezská? Ale také by se o ni mohly přetahovat. :-)

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 14:07 |   [21]

akože Baťove topánky sú proste k sežrání ;-)

reagovať

quick | 4. 9. 2013 St 15:10 |   [22]

[20] Nohu ne, samozřejmě Baťovu topánku. Bota by stačila jedna, orlice obě, ať má SV radost.
/Také by to minci dodalo na dnes tolik žádané akčnosti/. ;-)

reagovať

quick | 4. 9. 2013 St 15:11 |   [23]

[21] Trefila jsi hřebík na hlavičku. :-)

reagovať

Oby | 4. 9. 2013 St 15:55 |   [24]

No, s botama opatrně, aby se to nějak nezvrhlo:

Paní Nováková potká na ulici paní Blažkovou s panem Blažkem.
Nováková: „Dobrý den, paní Blažková. Kampak? Na nákupy?“
Blažková: „Ale, jdeme manželovi koupit boty. Asi za hodinku budeme doma, tak se zastavte na kafe.“
Asi za hodinu Nováková přijde k Blažkům, zazvoní, Blažková otevře – celá v černém. Pozve Novákovou dál a v kuchyni na stole leží rakev, kolem ní svíčky a v rakvi mrtvý pan Blažek. Nováková: „Proboha, paní Blažková, copak se mu stalo? Ješte před hodinou vypadal úplně zdravě.“
Blažková: „Tak si to představte, paní Nováková. Přišli jsme do obchodu, Karel si vybral boty a já mu povídám: ‚Karle vyzkoušej si je radši, aby ti nebyly malé.‘ Ale on, že ne. Tak jsme je koupili, přišli jsme domů, a představte si – ty boty mu byly malé! No řekněte, paní Nováková, nezabila byste ho?“

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 15:55 |   [25]

reagovať

Oby | 4. 9. 2013 St 15:57 |   [26]

[24] Prosím, kdyby někdo šikovný mohl doplnit dvě hvězdičky na konci vtipu, děkuji. :-)

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 15:57 |   [27]

[24] no ejha, dúfam, že to nie je náš Karel von LJC ;-)

reagovať

SV | 4. 9. 2013 St 15:59 |   [28]

[5] a proč ne?

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 16:07 |   [29]

[26] To nefunguje, v administrácii je ten komentár už vo formáte html (či takom nejakom), tam sú také všelijaké značky v ostrých zátvorkách… a v tých sa ja nevyznám. :-/

reagovať

Oby | 4. 9. 2013 St 16:29 |   [30]

[29] Nevadí, jen jsem to chtěla odlišit od toho prvního řádku, i tak děkuji za snahu. :-)

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 16:50 |   [31]

[30] Už to je. :-)

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 16:57 |   [32]

[31] Ha! Aké ľahké, možno to už nabudúce zvládnem aj ja… ;-)

reagovať

Oby | 4. 9. 2013 St 17:01 |   [33]

[31] [32] Jééé, vy jste prima management. :-) Nejenže melete (kafe), ale i hvězdičky dokážete pověsit na správné místo. 8-) Dík! ;-)

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 17:08 |   [34]

[33] Když píšeš tučný komentář na několik odstavců, musí být ty hvězdičky na začátku i na konci každého odstavce.
[32] No vidíš, stačí se podívat. ;-)

reagovať

kety | 4. 9. 2013 St 17:29 |   [35]

Myslím, že pamětní mince navržená návštěvníky LJC by šla na dračku a mohla by se klidně prodávat i dráž než za pětikilo! :-D

reagovať

Oby | 4. 9. 2013 St 17:43 |   [36]

[34] Ano, pane vedoucí. :-) Měla jsem v plánu připlácnout ty hvězdy i na konec komentáře, jenže jsem byla trošku v časové tísni, a to mě zmátlo. :-P Příště si dám pozor, a když nebude čas, nebudu nic psát! :-D

reagovať

Oby | 4. 9. 2013 St 17:45 |   [37]

[35] To je nějaká nová soutěž? 8-O Teda, nevím jak kdo, ale já už nestíhám psát ani hvězdy, natož tak navrhovat pamětní medaili k výročí LJC. :-D

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 18:08 |   [38]

[36] Kdybys je připlácla jen na konec, nefungovalo by to. Musíš ohvězdičkovat každý odstavec zvlášť.
[35] Pamětní mince může vydávat jen centrální banka (Česká národní banka, Národná banka Slovenska), my bychom si mohli vydat jen medaili nebo plaketu. A vyrazit by ji mohla kanadská mincovna Royal Mint, která ostatně razila i první české mince po měnové odluce. Pokud ovšem nemá lojzo konexe na mincovnu v Kremnici. Nepřejte si ovšem vědět, kolik by to stálo. ;-)

reagovať

Jago | 4. 9. 2013 St 18:11 |   [39]

[11] lojzo: Myslím, že to bude právě naopak tj. mincovní pole leštěné, zbytek matové. Zároveň se tím podtrhne, že ta bota je semišová. ;-)

reagovať

lojzo | 4. 9. 2013 St 18:42 |   [40]

[38] „vyrazit by ji mohla kanadská mincovna Royal Mint“ No, v Kremnici konexie nemám, naopak, som na ich politiku celkom dosť naštvaný, tak kľudne. ;-)
Alebo austrálska mincovňa v Perthe, tá vyrazí fakt každú blbosť. ;-) (čím ale nechcem povedať, že nerobia aj pekné mince, napríklad ich séria s morskými potvorami z Veľkej koralovej bariéry je nádherná, škoda že z nej mám len chabé drobky :-/ )

reagovať

Oby | 4. 9. 2013 St 18:51 |   [41]

[38] Myslím, že už je mi jasné, o čem mluvíš. Já jsem celý vtip brala jako jeden odstavec, když mezi řádky nebyly mezery, ale ono vlastně platí jako odstavec každé kliknutí na enter. ;-) Tak jo! :-)

reagovať

SV | 5. 9. 2013 Št 8:07 |   [42]

[40] Lojzo odždiboval z Veľkej koralovej bariéry nejaké drobky? ;-)

reagovať

Jago | 5. 9. 2013 Št 9:08 |   [43]

[42] To nic, dej si kafe a pochopíš. ;-)

reagovať

SV | 5. 9. 2013 Št 9:20 |   [44]

reagovať

Jago | 5. 9. 2013 Št 13:19 |   [45]

Dneska jsem viděl na Sběrateli minci s nominálem 100.000 EUR, vystavovali ji Rakušani. Nic moc, taková zlatá placka. ;-) A za Čtyřlístek + 2 mince chtěli pět tisíc. Pah!

reagovať

Oby | 5. 9. 2013 Št 13:51 |   [46]

[45] To víš – není mince jako mince! :-D

reagovať

TlusŤjochweb | 5. 9. 2013 Št 13:55 |   [47]

[45] Tady je jasně vidět, že čtyřlístek přináší štěstí. A co´s na Sběrateli ulovil? Já tam získal „Světové sdružení Nováků se sídlem v Praze“ (pohlednice).

reagovať

Jago | 5. 9. 2013 Št 14:19 |   [48]

[47] Nic moc, pár kousků z Ruska.

reagovať

SV | 5. 9. 2013 Št 15:40 |   [49]

[48] pár kousků cukru? ;-)

reagovať

Jago | 5. 9. 2013 Št 16:24 |   [50]

[49] Tak, tak.

reagovať

SV | 6. 9. 2013 Pia 8:25 |   [51]

[50] aj v krásnom meste na veľkej starej rieke máme pre teba odloženú takú menšiu haldičku ;-) pošleme po Lojzýkovi.

reagovať

Jago | 6. 9. 2013 Pia 8:31 |   [52]

[51] Děkuji předem, dobrá vílo! :-)

reagovať

SV | 6. 9. 2013 Pia 8:34 |   [53]

[52] že pradieme? takfajn! ;-)

reagovať

pepa | 9. 9. 2013 Po 7:57 |   [54]

Nikdy jsem mince nesbíral a mnoho o nich nevím. Ale marně přemýšlím, proč by měla mít pamětní mince k výročí narození TB státní znak?

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 9:06 |   [55]

[54] Lebo každá minca má mať (resp. od doby Rímskej ríše každá mala) označenie autority, ktorá ju vydala. Pôvodne portrét panovníka, neskôr štátny znak. Dnes, keď už takmer každý vie čítať, z praktického hľadiska stačí názov štátu (a ten tam je ;-) ), ale ja som konzervatívny typ, mne sa dodržiavanie takýchto tradícií páči.

reagovať

Jago | 9. 9. 2013 Po 10:12 |   [56]

[55] Asi skutečně „má mať“, ale ne vždy tomu tak je. Vezmi si euromince: O EU na nich není na aversu ani slovo (kromě textu „euro“ nebo „cent“ a symbolických map a hvězd) a jednotlivé země využívají svou národní stranu různě. Třeba Belgie, Lucembursko, Monako, Španělsko a Nizozemí (1 a 2 EUR) a Vatikán tam mají portrét hlavy státu, jiné někdy stylizovaný státní znak (Německo – 1, 2 EUR, Monako – 1, 2 a 5 centů, Irsko, Finsko – centy), některé název státu a některé jen jakousi šifru (Rakousko – státní vlajka, Itálie – RI, Francie – RF).

reagovať

pepa | 9. 9. 2013 Po 10:38 |   [57]

[55] ale to by půlka všech mincí jedné země byla vždy stejná, nebo ne? to by přece byla škoda, takto zůstává ještě jedna strana k dobru a může být využita na další téma.
Kdyby tato baťovská měla „199“, byla by dle mého bez chyby.

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 11:12 |   [58]

[56] „euromince“ Máš pravdu, ale tie symbolické hviezdy vnímam ako symbol vydávajúcej autority, teda stotožňujem ich s hviezdami z vlajky EU (niečo ako „štátny znak“ EÚ nemá). Napokon, z tvojho komentára je zrejmé, že túto spoločnú stranu vnímaš ako averz – ktorý apriori obsahuje označenie vydávajúcej autority.
Ale faktom je, že len „má mať“ – existuje dosť mincí, ktoré nesú len slovný názov štátu (napadajú ma napríklad americké obehové – okrem poldoláru, či mnohé ázijské a africké).
Ale podľa mňa tam ten znak patrí, resp. mne sa tie so štátnym znakom obvykle páčia viac. ;-)

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 11:15 |   [59]

[57] „takto zůstává ještě jedna strana k dobru a může být využita na další téma“ To je síce pravda, ale ja si nemyslím, že na minci toho musí nevyhnutne byť veľa. Častokrát je lepší jeden výstižný symbol. ;-)
Ale všetko je to samozrejme vec názoru, netvrdím, že ten môj je jediný. Akurát tie ostatné sú nesprávne. 8-)

reagovať

SV | 9. 9. 2013 Po 11:44 |   [60]

[58] mne sa páči španielska 25 pesetovka s dierkou ;-)

reagovať

Jago | 9. 9. 2013 Po 12:55 |   [61]

[60] Tak tu už si můžeš leda tak pověsit na krk. :-)

reagovať

SV | 9. 9. 2013 Po 12:58 |   [62]

[61] nošak to je práve to prečo sa mi tak páči ;-) a mám na ňu pekné spomienky.

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 16:10 |   [63]

[48] „Nic moc, pár kousků z Ruska.“ Naozaj? ;-)

reagovať

SV | 9. 9. 2013 Po 16:24 |   [64]

[63] …tie šutre odniesla akási žena ;-)

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 16:26 |   [65]

[64] Never všetkému, čo píšu v novinách! 8-)

reagovať

SV | 9. 9. 2013 Po 16:30 |   [66]

[59] „je to vec názoru, netvrdím, že ten môj je jediný. Akurát tie ostatné sú nesprávne.“ ehm ehm, kde to len ten Lojzo pochytil? ;-)

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 16:35 |   [67]

[66] No veru bacha, je to nákazlivé! :-P

reagovať

Jago | 9. 9. 2013 Po 17:01 |   [68]

[64] Jasně, žena, protože ta tam měla vstup zadarmo.

reagovať

Jago | 9. 9. 2013 Po 20:37 |   [69]

lojzo: Ještě k tomu „baťovskému“ nominálu. Jak mi vysvětlil dobře informovaný zdroj z ČNB, bankovní rada vyhlásila soutěž na pamětní dvousetkorunu, takže jiný nominál by nesplňoval podmínky.
Baťova rodina prý byla s portrétem spokojena. To je rovněž důležité – zákon na ochranu osobnosti chrání prý i portrét, proto např. díky nenažraným dědicům neprošel na minci portrét Jiřího Voskovce a místo něj se použil námět masek V+W, na který má autorská práva A. Hofmeister. Podobně se prý málem nevydal ani Bican.

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 21:16 |   [70]

[69] Fúha, tak to som netušil. Autorské práva sú jasná brzda pokroku. :-/

reagovať

Jago | 9. 9. 2013 Po 21:24 |   [71]

[70] U takovéhohle portrétu se nejedná o autorská práva, ale o práva na ochranu osobnosti. ;-)

reagovať

Karel | 9. 9. 2013 Po 21:25 |   [72]

[71] Já myslím, že se jedná jen o prachy..... :-(

reagovať

lojzo | 9. 9. 2013 Po 21:25 |   [73]

[72] Asi tak. Ako vpodstate vždy. :-/

reagovať

SV | 10. 9. 2013 Ut 10:52 |   [74]

[68] neveľmi chápem. akože ženy majú vždy všade voľný prístup k diamantom? takfayn, ja chcem čierny ;-)

reagovať

lojzo | 10. 9. 2013 Ut 14:42 |   [75]

[74] Čierny voľný prístup? 8-)

reagovať

SV | 10. 9. 2013 Ut 14:45 |   [76]

[75] čierny diamant! ;-P

reagovať

lojzo | 10. 9. 2013 Ut 14:46 |   [77]

[74] „ženy majú vždy všade voľný prístup k diamantom?“ Niektoré. ;-)

reagovať

Pripojte svoj komentár!

Môžete používať Texy! syntax.

* Hviezdičkou sú označené povinné údaje.


Rubriky

Najnovšie komentáre

Fotogalérie

    Náhodná fotografia

    Prejdite na fotografiu Vchod do hradu v Cardiffu

    Všetky fotogalérie


    Obľúbené adresy



    Služobný vchod